تحقیق در مورد منشاء و چگونگی شکل گیری فرهنگ سازمانی

دسته بندي : علوم انسانی » مدیریت
توضیحات:

تحقیق ... منشاء و چگونگی شکل گیری فرهنگ سازمانی... در قالب فایل Word و در ..24.. صفحه.



بخشی از متن فایل:
فرهنگ سازمانی
آغاز حیات فرهنگ سازمانی به پیدایش سازمان باز می¬گردد. تاکنون تعاریف زیادی از فرهنگ سازمانی عنوان شده است. فرهنگ سازمانی، شیوه انجام گرفتن امور را در سازمان برای کارکنان مشخص
می¬کند. ادراکی یکسان از سازمان است که در همه اعضای سازمان مشاهده می¬شود و بیانگر مشخصات مشترک و ثابتی است که سازمان را از سازمان-های دیگر متمایز می سازد. به عبارت دیگر، فرهنگ سازمانی، هویت اجتماعی هر سازمان را مشخص می¬کند (رابینز ، 1389، 57). مطالعات رابینز نشان می دهند که فرهنگ سازمانی بر تمام جنبه¬های سازمان تاثیر می گذارد و این تاثیر در جنبه های رفتار فردی و عملکردهای سازمانی، انگیزش و رضایت شغلی، خلاقیت و نوآوری به وضوح قابل شناسایی است.
آنچه که امروزه سازمان¬ها را نگران کرده، تغییرات سریع در محیط کار است. این امر به نوبه خود باعث می شود که رقابت بین سازمان ها افزایش یابد و بنا به اعتقاد صاحب نظران تنها چیزی که می¬تواند به سازمان¬ها کمک کند، استفاده از دانایی موجود سازمان و هدایت این دانایی در جهت پیشبرد امور است. مطالعات داونپورت و پورساک، هشت معیار را برای سنجش موفقیت سازمان¬ها دراجرای پروژه¬های مدیریت دانایی معرفی کرده است که از بررسی این معیارها مشخص می شود، فرهنگ سازمانی به عنوان شاخص اساسی سنجش موفقیت مدیریت دانایی در سازمان¬ها مورد توجه است، به طوری که موفقیت مدیریت دانایی در سازمان، به میزان انطباق آن با فرهنگ سازمانی بستگی دارد (طبرسا و اورمزدی، 1387، 9).
بحث در مورد استفاده مناسب از مفهوم فرهنگ سازمانی به عنوان نتیجه¬ی استقراض انتخابی مفهوم از انسان شناسی و جامعه شناسی مطرح شده است. این تنوع تعاریف و معیارها نیز مربوط به گوناگونی اهداف و علایق محققان است.
فرهنگ توسط هاسفتد و امسیکرا در سال 2004 به عنوان "برنامه ریزی جمعی که یک گروه یا طبقه ای از افراد را از گروه دیگر متمایز می سازد" تعریف کرده اند. شین فرهنگ را به صورت زیر تعریف می کند:
الگویی از فرضیات اصلی که یک گروه در یادگیری برای حل و فصل مشکلات انطباق خارجی و یکپارچگی داخلی خود ابداع، کشف و یا توسعه داده است، و اینکه بخوبی برای معتبر در نظر گرفته شدن کار کرده است و بنابراین آموخته است که اعضا را به عنوان مسیر صحیح برای درک، تفکر و احساس در رابطه با آن مسائل بشناسد (بورگس ، 2013، 92).
فرهنگ به توصیف عملکرد شرکت علیرغم طیف گسترده ای از تعاریف برای ایجاد، کمک می¬کند. محققان بطور کلی موافقند که فرهنگ چیزی است که عمدتا توسط افراد به اشتراک گذاشته می¬شود. این ویژگی آن را مربوط به طبیعت انسانی، تاریخی، ساختار اجتماعی، پایدار، کل نگر و تیره و تار می کند. فرهنگ شامل ارزش¬های مشترک غیر قابل در دسترس برای مشاهده مستقیم می¬باشد. اما مسلما براساس عبارت¬ها و اظهارات قابل استنتاج است. فرهنگ الگویی از فرضیات القا شده در افراد به عنوان روشی برای درک زندگی سازمانی را ارایه می کند. این یک برنامه ریزی فکری جمعی است که اعضای یک سازمان را از دیگری که مبتنی بر ارزش ها و هنجارهای مشترک در یک ساز مان می باشد متمایز می کند (جی. مورفی و دیگران ، 2013، 662).
فرهنگ یک متغیر چند موضوعه است. بابا و همکاران در سال 1996 مدیریت تکنولوژی در فرهنگ امریکایی را مورد مطالعه قرار دادند و سه شکل به هم پیوسته فرهنگ (فرهنگ ملی، سازمانی و کاری) موجود در شرکت¬ها را نتیجه گیری کردند که از تکنولوژی اطلاعات استفاده می¬کنند. فرهنگ های کاری به وسیله یک حوزه خاص تعریف شده اند (به عنوان مثال مدیریت پروژه). فرهنگ های سازمانی، خرده فرهنگ های در یک جامعه هستند که از بنیانگذاران و تجربیات شرکت ناشی شده اند. فرهنگ ملی مبتنی بر رفتار افراد در یک کشور خاص است (چینگ گو و همکاران ، 2013، 2).

فهرست مطالب:
فهرست مطالب
فرهنگ سازمانی
ویژگیهای فرهنگ سازمانی
منشاء و چگونگی شکل گیری فرهنگ سازمانی
ابعاد فرهنگ سازمانی
انواع فرهنگ سازمانی
تاريخچه و اهميت فرهنگ سازماني
نقش فرهنگ سازماني در مديريت دانش
منابع و ماخذ
منابع فارسي
منابع لاتین...
...
دسته بندی: علوم انسانی » مدیریت

تعداد مشاهده: 12807 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 22

حجم فایل:102 کیلوبایت

 قیمت: 110,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • راهنمای استفاده:
    در قالب فایل Word

  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب فایل Word