گزارش تخصصی دبیر زمین شناسی : افزایش توانایی دانش آموزان در حفظ اصطلاحات درس زمین شناسی

دسته بندي : علوم پایه » زمین شناسی
توضیحات:
گزارش تخصصی دبیر زمین شناسی : افزایش توانایی دانش آموزان در حفظ اصطلاحات درس زمین شناسی، در قالب word و در 23 صفحه ، قابل ویرایش.

بخشی از متن گزارش تخصصی:
مقدمه و ارزیابی از وضع موجود
علوم زمین بعنوان یک عامل تعیین کننده در پیشرفت صنعتی و اقتصادی کشورهای جهان کارآئی خود را به ثبوت رسانیده است. درگذشته سلطه گران خارجی زمین شناسان ایرانی را به مثابه زمینه های دیگر علمی و صنعتی از مسائل زمین شناسی کشور عقب نگهداشته بودند، بطوریکه اکثر پروژه های زمین شناسی، اکتشافات و بهره برداری از مواد نفتی و ذخائر معدنی بدست کارشناسان خارجی انجام میشود و روز بروز با غارت مواد خام کشور، استیلا و سلطه بیگانه بر کشور افزایش میافت.

اینک امروز که به یمن برکت انقلاب اسلامی که درصدد قطع تمام وابستگی ها وکسـب اسـتقلال اقتصـادی کشور قدیم پیش گذاشته ایم،لازم است اساساً شناختی کافی و محققانه داشته باشیم تا زمین ایران را بهتـر بشناسیم، اسرارش را فاش سازیم و ثروتهای نهانش را آشکار کرده و با بهره داری صحیح از ذخائر پر ازشـش به زندگی حیات و طیب خود رونق و جلال ببخشـیم مطالعـات زمـین شناسـی در زمینـه هـای کشـاورزی، استخراج معادن، جاده سازی، پل سازی، پروژه های ساختمانی، مواد خام مورد نیاز صنایع ودستیابی به منابع طبیعی دارایی اهمیت میباشد.

کتاب زمین شناسی، مفاهیم گسترده ای را شامل میشود که برای یادگیری آن در برنامه دانش آموز، فقـط دو ساعت در هفته وقت اختصاص داده شده است. همین موضوع باعث مـیشـود کـه دانـش آمـوز، بسـیاری از مطالب زمین شناسی را بخوبی یاد نگیرد و بعـدها نیـز بـه دلیـل سـختی مباحـث آن، از مطالعـه ایـن درس صرف نظر کند.

دانش آموزان رشته تجربی در سال سوم و پیش دانشگاهی با این درس مواجه می شوند.

در آزمون ها همان قدر که مفاهیم در نظر گرفته می شود ، محفوظات هم مورد سوال است و پاسـخ صـحیح ندادن به آنها می تواند موجب اضطراب دانش آموز و ضعف پاسخگویی به تمام سوالات آزمون شود .

اشتباه نوشتن کلمات تخصصی در برگه امتحانی دانش آموز، موجب کاهش نمره ی او خواهد شـد و چـون :

» مدرسه ها و به تعبیر درست تر ، نظام آموزشی ما در حال حاضر یادگیری را بـا نمـره تفسـیر مـی کنـد ، همان گونه که پایان آموزش به مدرک گرایی ختم می شود نمره اهمیت فـوق العـاده ای در نظـام آموزشـی بیشتر کشور ها دارد و توصیه ها ی ساده به معلمان ، دانش آموزان و والدین برای نادیـده گـرفتن آن راه بـه جایی نخواهد برد . 1 « حاصل کاهش نمره ی دانش آموز هم برای خود او تنش زاست و هـم باعـث کـاهش بازده عملکرد دبیر مربوطه از نظر سیستم آموزشی می گردد .

از طرف دیگر » نوشته های پر از غلط املایی ، اثر خاص را در ذهن مخاطب بر جا می گذارد این که املا تـا چه اندازه می تواند در پیشبرد اهداف درسی و غایت های پرورشی مـا را یـاری برسـاند نکتـه ای اسـت کـه می توان آن را با " مهارت روان خوانی " یا فارسی مقایسه کرد 2. «
به خاطر سپردن اصطلاحات مشکل زمین شناسی هر چند از نظر " بلوم " 3 در پائین ترین طبقه ی سـطح یادگیری یعنی دانش قرار می گیرد ، اما از آنجا که فهم متون زمین شناسی و انتقال صحیح و دقیق مطالـب نیاز به حفظ همان اصطلاحات دارد این مطلب به ظاهر کم اهمیت ، اهمیت می یابد .

از آنجایی که این مشکل در بیشتر مدرسه ها فراگیر است ، با دو نفر از همکاران در دو مدرسه دیگر تصـمیم گرفتیم به طور گروهی در سه مدرسه ی جداگانه در نواحی مختلف برای دانش آموزان سوم تجربی و پـیش دانشگاهی با توانایی های متفاوت پژوهش خود را اجرا کنیم .
و . . .

فهرست مطالب:
مقدمه و ارزیابی از وضع موجود
اهداف گزارش
هدف اختصاصی
اهداف جزئی
مقایسه با شاخص
جمع آوری اطلاعات
تجزیه وتحلیل و تفسیر داده ها : (یافتن علل وموانع )
راه کار های رایج
راه حل جدید
* مراحل طراحی جدول ها
ارزیابی بعد از اجرای راه حل
اعتبار بخشی و ارزیابی : ( نقاط ضعف و قوت )
تجدید نظر و پیشنهاد ها
پیشنهاد به دانش آموزان برای مطالعه درس زمین شناسی
منابع
دسته بندی: علوم پایه » زمین شناسی

تعداد مشاهده: 16506 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 23

حجم فایل:529 کیلوبایت

 قیمت: 41,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • راهنمای استفاده:
    فایل را با با نرم افزار Winrar از حالت فشرده خارج نمایید. برای دانلود رایگان نرم افزار winrar اینجا کلیک کنید.

  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب doc و در 23 صفحه، قابل ویرایش.